Ucluelet & Tofino

27 september 2010 - Victoria, Canada

Toen we vanochtend wakker werden was het droog :-) Gelukkig! Op het parkeerterrein stond het vol met auto's en in de verte hoorde we een speaker. Nieuwsgierig door de drukte zijn we na het ontbijt naar Spoak Lake gelopen. Een kade / grasveld vol met partytenten en drie lange boten in het water... Er bleek een drakenboot race gaande te zijn. Zo'n 20 uitgedoste roeiers per boot, jong, oud, maakt niet uit & roeien maar. Grappig om even vanaf de zijlijn te bekijken, niet echt een groot spektakel al was de boot met grijze dametjes wel grappig ;-) . Op naar Tofino en Ucluelet.

Beide dorpjes bleken haast uitgestorven. In de zomer waarschijnlijk druk druk druk met toeristen maar nu bijna niemand. Typische dorpen om als startpunt te benutten voor een whale-watch-tour. Geen goedkoop grapje en ook ons vakantiepotje raakt een keer leeg dus we hebben besloten niet op walvisavontuur te gaan. Hoewel de vissersdorpjes dus niet zoveel voorstellen was de weg ernaartoe absoluut de moeite waard!

De Pacific Rim Highway  (nummer 4) loopt door het Pacific Rim National Park, het regenwoud van Canada. Hoge denne-achtige-bomen, dicht op elkaar, takken begroeid met mos, waterdruppels die uit de bomen vallen... Het lijkt bijna een echt sprookjesbos. Langs de weg zijn regelmatig interessante stops zoals houten wandelpaden door het bos heen. Eerst lopen we het Rainforest Trail, 1 km, en langs bomen die soms al meer dan 800 jaar oud zijn. Overal waar je kijkt staan of liggen bomen. De bomen die omgevallen zijn (soms al wel 100 jaar terug) dienen weer als voedingsbodem voor nieuwe bomen die uit de omgevallen stam groeien.

Na Rainforest Trail lunchen we tussen de bomen en rijden we door naar Schooner Cove Trail (2km). Een zelfde soort pad door het bos maar dan naar het strand toe. Door het slechtere weer van de afgelopen dagen is de zee zo wild dat we het strand niet op kunnen. De golven zorgen voor een nevelwolk boven het water waardoor we ook niet zo ver kunnen kijken. Zou zo een scène uit een Stephan King boek kunnen zijn...

In Ucluelet overnachten we op Surf Junction Campground. Nog drie nachtjes in de camper, tijd gaat snel! We eten bij het kampvuur en maken het laatste hout op. Luca kruipt tegen 9 uur in zn hut-bed (hij slaapt bovenin), Bas springt nog even in de hot tub en ik lees met spanning verder in 'de schaduw van de wind'. Goed boek!